Orienteeruv aeg

18…25 jaanuar 2020.
S.o. laupäevast laupäevani.
Põhjus : see ei ole suusatamise “high season” – aastavahetus on läbi, aga koolivaheajad ja suusapuhkused pole veel alanud.

Itaalia

Lend

Eelised : 

  • lühike otselend Tallinnast
  • soodne lennupilet
  • tagasilend heal ajal

Puudused : 

  • lend jõuab kohale hilja

Millist suusakeskust valida?

Valikuid on väga palju.
Ülevaade Itaalia suusakeskustest ning nende suurused ja kaugus Bergamo lennujaamast :
https://www.j2ski.com/ski_resorts/Airports/Bergamo.html

Minule jäid silma allolevad.

Aosta Valley

Radasid on piisavalt vaheldusrikkalt ning loodetavasti on enamus liftidest isteliftid või gondlid.

Bergamo lennujaamast on Aosta Valley’sse 218 km. 

Transport

Buss

Üks võimalus on minna bussiga. Ainus otse bussiliin väljub hommikuti kell 6.30. 
Aga see tähendab, et Bergamo lennujaamas tuleks passida pisut üle 7h.
Selle eest saaks meeletult odavalt.

Aga kui olenevalt lennujaamast võib-olla oleks isegi sinnasõit otsebussiga mõeldav, siis tagasisõit tähendaks juba 16h ooteaega, mis ei ole kuidagi vastuvõetav. Sest jällegi ainus otseliini buss hakkab Aosta’st välja sõitma pisut peale seda, kui lennuk on juba õhku tõusnud. Seega peaks antud valiku puhul hakkama juba päev varem tulema.

Peab uurima, kas on võimalik ehk läbi Milano ümberistumisega tagasi saada.

Rendiauto

Teine võimalus on võtta rendiauto.
Selle variandi eeliseks on ka see, et ei see annab suurema vabaduse kohapeal ringiliikumiseks, toidupoe külastamiseks ning majutuskoht ei pea sel juhul olema kohe mäenõlval (kuigi see on selgelt kõige eelistatum majutuse vorm) ning võib olla tegemist ka apartment-tüüpi majutusega.

Vaatasin näiteks Sixt autorenti. Esmane pilt oli väga julgustav – lennujaamast võttes ja sinna tagasi viies saaks auto rentida juba ~26 € eest päevas. Ehk kokku ~180€ kahepeale.

Aga järgmisel lehel selgus, et see hind ei sisalda mingisugustki kindlustust.

1000€-se omavastutuse puhul (raha muidugi deponeeritakse) hind väga ei muutugi aga väiksema omavastutuse puhul on vahe ikka meeletu.

Teatud autode valikul tuleb lisaks eraldi maksta ka näiteks talverehvide eest (huvitav, kui seda valikut ei teeks, kas siis peaks tõesti suverehvidega uisutama?), lisaks ka näiteks, kui soovid saada arvet e-postiga (huvitav, kuidas siis veel?)

Kokkuvõtteks.
Kui näiteks rentida näiteks VW Polo järgnevatel tingimustel :

  • lennujaamast, saabumisest lahkumiseni
  • 1000€ omavastutusega (see ei sisalda klaaside ega rehvide kaitset ning puudub teepealne abi – võtmete kadumise, aku laadimise, tankimise jms. puhul)
  • ilma lisajuhita (sõita tohib vaid 1)
  • ilma suusaboksita (ehk siis oma suusa/lauavarustust kaasa ei vea) 

Siis oleks autorendi summa kokku 180€. Ehk 90€ per kärss. Pole üldse nii paha.
Loomulikult lisaks veel raha kütuse eest.
Ainuke, et kui auto peaks mõne kriimu saama (näiteks keegi kohalik rullnokk tõmbab parklas uksega juti rendiautole peale), siis peab arvestama veel 1000€-se väljaminekuga…

Info lumekettide kohta (Trip.ee’st – 2014).

  • Lumeketid soovitan osta mingist kohalikust suuremast kaubamaajst, peaks saama umbes 25 euro eest. Rentides tuleb ühe päeva rendi hind umbes sama.

  • Minu teada keeldu kettideta sõita ei ole, aga peab arvestama, et kui on lumised-jäised olud, siis politsei ei pruugi sind mõnest kohast edasi lasta.

  • Lumekettide osas soovitan vaadata kohalikku ilmateadet siis kui minekuks läheb. Minu kogemuste järgi pole 90% juhtudel kette vaja. Kui aga mägedes täpselt ülesõidu ajaks lund lubab või ööbite kusagil kaugemal, siis tasuks muidugi võtta – üsna tüütu on tagasi pöörata 2 km enne kuurortit kui politsei saua ette paneb kettideta masinatele. Aga sõltub muidugi ka ka kuurortist ja Itaalias tõepoolest ei ole ju talvel neil talverehve rendiautodel isegi valikuna saada vist.

Transfeer

Vaatasin huvi pärast ka transfeere.
Võrreldes rendiga on ikka transfeeri hinnad pöörased.
Muidugi on võimalik teha päringuid ja autojuhid teevad ise ehk paremaid pakkumisi, aga allpool on välja toodud orienteeruvad hinnad. Need on 2x kallimad, kui rendiautot võttes. Ainus eelis, et ei pea pabistama omavastutuse pärast.

MAjutus

Jõudes öösel või varahommikult hotelli, tähendab, et peame broneerima toa alates laupäeva lõunast.

Lisaks tuleks paika panna parameetrid, mis on olulised ja mis ei ole nii olulised.
Näiteks kaugus liftidest?
Hommiku- ja õhtusöök?
Wi-Fi?
Parkimine?

Cervinia

Leidsin Cervinia kohta trip.ee’st järgneva info

2008.09 :
Annan Cervinias, Valtournanche külas oleva hotelli aadressi www.hoteltersiva.com
Soodsamad hinnad on enne Jõule ja pärast aastavahetust.Siis võib saada eripakkumisi või siis täiesti hooaja lõpus.Seal Cervinias, hotellis Tersiva ostsime hotelli peremehe käest mäepiletid.Seal sai valida eri hindade vahel – valides ainult ühe piirkonna suusakeskuse sai odavamalt, kui piirkond sisaldas 2 eri suusakeskust Valtournanche+Cervinia oli natuke kallim ja kui kolm keskust ehk lisaks ka Sveits sii oli veel kallim.Võtsime keskmise kuna iga päev Sveitsi ei viitsinud minna.Saatke mail hotelli ja küsige mis nad pakuvad, nt,seal Tersiva hotellis oli omanik väga hoolitsev ja andis kiiret tagasisidet alati.Ja kui kohale läksime oli soe vastuvõtt ja kõik tehti puust ette ja värviti punaseks ka.
Eks see mäepiletite hind sõltub suusakeskuse suurusest, suur koht suured hinnad ja vastupidi.
Cervinias on väike küla, Valtournanche seal on majutus odavam.Rohkem infot www.cervinia.it


2013.03 :

Sai käidud eelmine nädal Cervinia’s ja elatud sellises kohas nagu Cielo Alto. Koht asub Cerviniast 1km kaugusel kuid kõrguste vahega 50m.
Suuskadel sai sõita ukse ette, kuigi viimane paarsada meetrit tuli teha korralikku off piste läbi puude ja mitme meetrise lume, et jõuda ilusti ukseni. Väga algajad oleksid seal hätta jäänud, kuid oli ka võimalik sõita mööda rada ja siis paarsada meetrit kõndida majani.
Ööelu Cervinias tagasihoidlik, õhtuti ei toimunudki eriti midagi, elava muusikaga pubisid oli üksikuid.
Cervinia/Zermatt suurus on paras nädalaseks puhkuseks, üle nädala võib juba ära tüüdata. Endale jättis Zermatt koos oma radade ja litisüsteemidega kõvasti parema mulje kui Cervinia. Rajad huvitavamad ja linn ise ka tublisti ilusam. Seega tasub kindlasti võtta rahvusvaheline mäepilet mitte ainult Itaalia oma.
Hinnatase nagu alpides ikka.

2013.02
Kui su elamine asub Cervinia`s sellises kohas nagu Cielo Alto, siis võid olla kindel, et lift läheb ukse eest, suuskadega saad ka põhimõtteliselt tuppa sõita ja suuskadel ka kodust edasi sõita. Käisin ise seal just juba teist aastat järjest.

2014.11

Lähimad keskused Bergamole on tõesti muuhulgas Cervinia ja Aosta org, samas just ida poole minnes on korralikest keskustest vist lähim just Madonna Di Campiglio, millega on otseses liftiühenduses Pinzolo ja Folgarida-Marilleva. Cervinia koos Zermattiga on küll pikema lumegarantiiga ja kõrgem, aga samas palju kallim ja sõiduelamuse poolest vast midagi enamat küll ei paku, võrreldes Madonnaga. Pealegi on Madonnas imeline Dolomiitide maastik.
Madonnast ainult veidi rohkem ida poole on Val Gardena, mida ka kiidetakse, aga omast kogemusest öeldes ei ole see algajale hea. /…/
/…/ Šveitsi või Austria poolele pole mõtet sõita, esimene on jube kallis ja teine liiga kaugel. Itaalias kõik olemas – super mäed, soodne hind ja hea köök.

 

Val Gardena

Bergamo lennujaamast on Val Gardena’sse 300 km (keskse küla nimi on Selva di Val Gardena). 
Google’i arvates pisut üle kolme tunni puhast sõiduaega.

Info kodulehelt :
Lõuna-Tirooli pikim suusamägi Dolomiitides – Val Gardena – on puhkusekoht nii suusatajatele, kes armastavad mitmekesisust ja kauneid nõlvu kui ka meistritele, kes otsivad rohkem sportlikku väljakutset. Val Gardena suusapiirkond Dolomiti Superski on osa maailmakuulsast 12-ne suusapiirkonnaga võrgustikust Dolomiitides, kuhu pääseb vaid ühe suusapassi abil.
Alpe di Siusi Dolomites Val Gardena on armastatud alguspunkt algajatele ja peredele, kelle lapsed teevad alles oma esimesi samme suusanõlval.
Selva Val Gardena maalilisest külast pääseb otse Sellaronda suusakarussellile, mis pakub unustamatu suusaringi Sella mäestikus.
Val Gardenas saab kogeda ka Lõuna-Tirooli pikimat suusamäge – enam kui 10 km pikkust “La Longiat”, mille kõrguste vahe on 1,273 m ja mis ulatub Seceda mäest Ortisei mäeni.
Nõlvu on mitmesuguseid – laiadest radadest kuni külmunud joaga loodusliku kanjonini.
Liftid Val Gardenas ja Sellarondas on avatud 05.12.kuni 14.04.2020.

Mäekaart

Liftid

Liftid on reeglina avatud 8.30-st kuni 17.30-ni.

https://www.dolomitisuperski.com/en/Experience/Ski-areas/Val-Gardena/Lifts

Varustuse rent

Väga lakoooniliselt on kirjas, et 
Val Gardena suusa- ja lumelaualaenutustes pakuvad sõbralikud ja professionaalsed töötajad teile soovitusi selle kohta, milline varustus teie vajadustega kõige paremini sobib.”

Majutus

Loomulikult võiks ideaalis olla majutus mäe servas (ski in – ski out), koos hommiku- ja õhtusöögiga ning koos spa või siis vähemalt saunaga.
Aga “money talks and bullshit walks”, nagu ütlevad inglased, seega vaataks midagi optimaalset.
Leidsin näiteks Selva linna veerelt ühe apartmentitega majutuse nimega Soleiga :
http://www.soleiga.com/eng/index.php

Seal on olemas muuhulgas ka saun ja tasuta wi-fi. Võimalus kuivatada riideid ja hoiustada suusavarustust.
Ühest küljest väidetakse, et majutus asub otse suusanõlval, teisest küljest saab sinna lähedalt mineva suusabussiga.
Mine võta kinni.
Hind kahele nädalaks (18.01…25.01), söökideta : 490€.

Madonna di Campiglio

Novatours pakub suusareise Itaaliasse, Val Rendena’sse :

* Lend Tallinnast Bergamosse ja tagasi
* Transfeer lennujaamat hotelli ja tagasi
* Hotell Orso Grigio ***
* 1 nädal
* Koos hommiku- ja õhtusöökidega
* Hind alates : 589€

Link : Novatours’i pakkumine

Hotell Orso Grigio ***

Hotell Booking’u lehel

Hotelli koondhinne on 8,2 
Tegemist on 3*** hotelliga.
Hotellis on tervisekeskus, mis sisaldab sauna, soolasauna, aurusauna ja mullivanni.
Tasuta Wi-Fi on saadaval avalikes kohtades.
Olemas suuskade hoiuruum.​
Suusabuss läheb maja eest iga poole tunni tagant (piltidel on näha isegi suusabussi peatuse silt).

Hommikueine sisaldab külmlõike, juustu ja sarvesaiu. Restoran on spetsialiseerunud Tirooli köögile ja pakub fikseeritud menüüsid.
Samas Booking’u lehel on inimeste tagasiside hommikusöögi kohta väga hea.

Kirjutasin reisikorraldajale ning palusin neil võimalusel paigutada meid tuppa, kus oleks 2 eraldi voodit. Aga vaadates hotelli pakkumisi, pole ma kindel, et neil standardtoas selliseid võimalusi üldse oleks…

Vaatasin, et suusaliftini on jalgsi minnes pisut üle kilomeetri, aga eeldatavasti käib seal ka suusabuss.

Madonna di Campiglio (Val Rendena) suusakeskus

Orso Grigio hotell asub Madonna di Campiglio / ​Pinzolo / ​Folgàrida / ​Marilleva suusakeskuses.

https://www.skiresort.info/ski-resort/madonna-di-campigliopinzolofolgaridamarilleva/

Radasid kokku : 150 km
Tõstukeid kokku : 58 (nendest gondlid 17 ning isteliftid 33)

Madonna di Campiglio on Dolomiitide pärl, mida on võrreldud Šveitsi luksusliku suusakuurorti St Moritziga. Üks oluline erinevus siiski on – erinevalt Šveitsist üllatab Madonna väga rahakotisõbralike hindadega. Küla ise on väga stiilne ja suusanõlvu leidub erineval tasemel.

Madonna suusapiirkond sobib eelkõige nautlejatele, kuigi Madonnat kiidetakse ka mustade radade poolest – need on siin paremini hooldatud kui Šveitsis või Prantsusmaal. Ja kuna itaallased armastavad suusatamisele lisaks õhtuti kaua süüa, veini juua ja shopata, siis hommikuti püsivad rajad kaua heas korras.

Madonna di Campiglio plussid ja miinused:
moodsad ja kiired tõstukid
rajad pole ülerahvastatud
palju ilusaid mäerestorane
kaunis ja rahulik külakeskus, palju luksuslikke poode ja restorane
afterski on tagasihoidlik
vähe off-piste võimalusi

Madonna suusapiirkond koosneb viiest osast:
2012 ühendati Madonna di Campiglio kõrvalküla Pinzolo, kus asuvad ka Mainor Traveli selle reisipaketi hotellid. Gondel Pinzolost Madonnasse sõidab 16 min ja pakub imeilusaid vaateid. Pinzolo poole pealt leiab 30 km radu.

Monte Spinale (2 101 m) – üles saab gondliga. Alla külla välja tuleb 2,4 km must rada (70) või siis punane 3,5 km (73) Kui laskuda nr 73 pealt paremale, siis see lõppeb nr 76ga ja sealt pääseb uue gondliga üles Passo Groste (2 444 m) tippu. Seal on valdavalt mõnusaid lihtsamapoolseid siniseid laskumised.

Cinque Laghi – nr 55 gondel Laghi express – siin on ka MK rada Miramonti (91) –mida loetakse üheks keerulisemaks MK rajaks üldse.

Pradalago – gondel nr 31. Seal tuleb alla mitu head rada, nt must nr 57. Kui Pradalagolt laskuda rada 46 pidi, siis sealtkaudu edasi saab juba liikuda Folgarida Marileva piirkonda (nt gondel nr 6 ) tõuseb Monte Vigo tippu – 2179m.

Tonale – 100 km radu , 30 tõstukit ja pikk must Paradiso laskumine. Kõrgeim lift on 3000 m, aga enamus on aeglased tooltõstukid. Ei ole tõstukitega ühendatud (bussiga Madonnast 40 min).

Suusalaenutus

Novatours’ist saadud info varustuse transpordi hinna kohta:
“Suusavarustuse, lumelaua transport lennukis on 20€ üks suund ühele inimesele päringu alusel.”

Pinzolo’s (see on selle koha nimi, kus asub lähim lift) on suurematest suusavarustuse rendifirmadest esindatud vaid Skiset.
Neil on kodulehel mingi jama selle konkreetse Pinzolo rendiga, seetõttu valisin lähima teise laenutuse >Madonna di Campiglio, Olimpionico Sport.

Skiset laenutus

Hinnad on 6-ks päevaks.
Lumelaual kiivrit ja saapaid ei valinud, sest ned on plaanis endal kaasa võtta.
Kuna Perfomance ja Exellence pakettidel on nii väike hinnavahe, siis ilmselt on mõistlik valida viimane.
NB! Antud hinnad on 10%-lise allahindlusega, mis ilmselt kohapeal enam ei kehti.

Suusavarustusel on pakette rohkem.
Ning siin on hinnad koos saabaste ja kiivritega.

Mäepilet

Ma eeldan, et siin kehtib vaid üks mäepilet ja kogemata laskudes kuhugi teise orgu ei pea hakkama teist piletit soetama. 

Nagu näha, sõltub mäepileti hind ka sellest, millal minna.

Esmane eelarve

29.02…07.03
Lend + transfeer + hotell + hommiku- ja õhtusöök = 709 €
Varustuse rent = 134 €
Mäepilet = 289 €

Kokku : 1132 €


14.03…21.03
Lend + transfeer + hotell + hommiku- ja õhtusöök = 615 €
Varustuse rent = 134 €
Mäepilet = 255 €

Kokku : 1004 €


21.03…28.03
Lend + transfeer + hotell + hommiku- ja õhtusöök = 589 €
Varustuse rent = 134 €
Mäepilet = 255 €

Kokku : 978 €

Mina eelistaksin 14.03…21.03
Sest mida edasi kevade poole, seda kehvemaks rajaolud muutuvad.

Broneering

Otsustatud.
Läheme 29.02…07.03 reisiga.
Esimese hooga tuli maksta 20% = 283,6 €
Oluline on, et kuu aega enne väljalendu (s.o. 29.-ks jaanuariks) oleks 100% makstud.